Cognitieve ontwikkeling

Je kind leert steeds meer begrippen die een voorbereiding zijn op rekenen en klokkijken. Hij kan tot 20 tellen (en ook weer terug) en kan al een beetje optellen en aftrekken.

Het is mooi om te zien hoe je kleuter steeds meer thuis raakt in de wereld van de getallen. Je kunt dat heel eenvoudig thuis stimuleren, door gebruik te maken van de appels in de fruitmand bijvoorbeeld. Of door je kind te laten helpen bij het bakken van een cake. Door het afwegen van de ingrediënten leert hij spelenderwijs dat iets een gewicht heeft, en als er vier eieren gepakt moeten worden en er dus twee overblijven in het bakje van zes, is dat een begin van optellen en aftrekken.

Je kind leert op deze leeftijd ook steeds meer kleuren kennen, dus niet meer alleen de primaire kleuren rood, blauw, geel en groen, maar ook grijs en oranje. Heeft je kind moeite met de kleuren, dan kan hij kleurenblind zijn. Je kind is dan niet dom: hij kan het eenvoudigweg niet zien.

Ook in tijdsbegrippen raakt je kind steeds meer thuis. Hij weet dat de dag een ochtend, middag, avond en nacht heeft, en dat het jaar lente, zomer, herfst en winter kent. Ook weet hij al veel dagen van de week, zodat hij kan zeggen dat hij op woensdag zwemles heeft, of dat hij op zaterdag bij oma gaat logeren.

Soms zijn kinderen aan het eind van dit jaar nog niet toe aan groep 3 van de basisschool. Het kan dan verstandig zijn om ze een jaartje langer te laten kleuteren, meer informatie vindt u op deze website.